Τα παιδιά σχολικής ηλικίας μπορούν να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους απλά και εύκολα, πίνοντας περισσότερο νερό. Μια ήπια κατάσταση αφυδάτωσης προκαλεί αλλαγές σε έναν αριθμό σημαντικών πτυχών της γενικότερης διανοητικής τους λειτουργίας, όπως η δυνατότητα συγκέντρωσης, η εγρήγορση, η βραχυπρόθεσμη μνήμη, η αντιληπτική διάκριση, η υπολογιστική ικανότητα, η οπτική προσήλωση καθώς και άλλες ψυχοσωματικές ικανότητες.

 Πώς ακριβώς επηρεάζει η αφυδάτωση τις γνωστικές επιδόσεις;

Πρόσφατα στοιχεία ερευνών καταδεικνύουν ότι η αφυδάτωση προκαλεί δομικές και λειτουργικές μεταβολές (όπως μειωμένος εγκεφαλικός όγκος, καρδιακές δυσλειτουργίες και επιδείνωση της κυκλοφορίας του αίματος) που είναι σε θέση να επηρεάσουν αρνητικά τη γνωστική λειτουργία.

Μια έρευνα που διεξήχθη σε 168 παιδιά μεταξύ 9 και 11 ετών εξέτασε τα οφέλη της κατανάλωσης συμπληρωματικών ποσοτήτων νερού κατά της διάρκεια μιας σχολικής ημέρας στη γενικότερη γνωστική απόδοση καθώς και στην εν γένει φυσική κατάσταση του παιδιού, μελετώντας συμπτώματα εξάντλησης ή, αντιθέτως, ενεργητικότητας. Οι τάξεις χωρίστηκαν τυχαία σε ένα μια ομάδα «δοκιμών», η οποία λάβαινε επιπλέον νερό, καθώς και σε μια ομάδα «ελέγχου», η οποία χρησίμευε για συγκρίσεις. Το ποσοστό αφυδάτωσης καθορίστηκε με βάση δείγματα ούρων.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ένα σημαντικό ποσοστό των παιδιών είχαν υποστεί μία ήπια αφυδάτωση κατά την έναρξη της σχολικής ημέρας (84%). Ανακαλύφθηκε η ύπαρξη μιας σημαντικής αρνητικής συσχέτισης μεταξύ της αφυδάτωσης και της δυνατότητας συγκέντρωσης, γεγονός που υποδηλώνει πως η κατανάλωση έξτρα νερού στο σχολείο επιφέρει οφέλη στη βραχυπρόθεσμη μνήμη. Επίσης, υπάρχει ένας θετικός συσχετισμός μεταξύ της αφυδάτωσης και της απόδοσης σε επικοινωνιακό και λεκτικό επίπεδο.

Γνωρίζατε ότι...

...τα παιδιά βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο αφυδάτωσης σε σχέση με τους ενήλικες λόγω του μικρότερου σωματικού τους βάρους, των μικρότερων αποθεμάτων σωματικών υγρών και άλλων παραγόντων; Ενώ οι ενήλικες μπορούν να πίνουν υγρά όποτε θέλουν, τα παιδιά και τα βρέφη βασίζονται στους κηδεμόνες τους για τροφή και νερό. Επιπρόσθετα, τα παιδιά διαθέτουν διαφορετικές ανάγκες νερού και μηχανισμούς ψύξης του σώματος, σε σχέση με τους ενήλικες.

Σε μια άλλη μελέτη, 58 παιδιά ηλικίας από 7 - 9 ετών τοποθετήθηκαν τυχαία σε μια ομάδα που λάβαινε επιπρόσθετο νερό και σε μια ομάδα που δεν λάβαινε. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά που ήπιαν επιπλέον νερό δήλωσαν πως ένιωθαν πολύ λιγότερη δίψα και είχαν καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με τα άλλα, ειδικά σε οπτικές δοκιμασίες. Είναι, λοιπόν, προφανές αλλά και επιστημονικά τεκμηριωμένο πως υπάρχει άμεση σύνδεση της επαρκούς ενυδάτωσης ενός παιδικού οργανισμού με τις σχολικές επιδόσεις του παιδιού στο σχολείο.

Εισήγηση: βάλτε στο σάκο ή στην σχολική τσάντα του παιδιού σας ένα μπουκάλι με νερό και ενθαρρύνετέ τον /την να πίνει μικρές ποσότητες υγρών σε τακτικά διαστήματα καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Βιβλιογραφία:

  • Popkin BM1, D'Anci KE, Rosenberg IH. Water, hydration, and health. Nutr Rev. 2010 Aug;68(8):439-58.
  • Fadda R et al. Effects of drinking supplementary water at school on cognitive performance in children. Hydration and cognitive function in children. Appetite. 2012 Dec;59(3):730-7.
  • Edmonds CJ1, Burford D. Should children drink more water?: the effects of drinking water on cognition in children. Appetite. 2009 Jun;52(3):776-9.

 

Contact us

Showroom
4, Korniliou Str., Strovolos 2028 Akropoli, Nicosia

T: +357 22 44 18 28

Office
P.O.Box 16216, 2087 Akropoli, Nicosia

T: +357 22 87 95 25
F: +357 22 87 95 93

E: aykhome@cytanet.com.cy

Opening Hours

Telephone Service and Technical Support:
08:00 – 17:00 (Monday – Friday)
09:30 – 13:30 (Saturday)

Store operating hours:
08:00 – 17:00 (Monday – Friday)
09:30 – 13:30 (Saturday)

Follow us